anneliesisweg.reismee.nl

Beleefd

Dag allemaal,

Ca va?

Je wilt niet weten hoe vaak dat aan mij gevraagd wordt. De mensen zijn wat dat betreft heel beleefd. Je groet elkaar en dan gaat het zo: ' Ca va? ' ' Oui Ca va! Merci' ' Ah, oke, merci!' ' Ca va?' Oui, ca va' ' Ah, c'est ca va, non' ' ahah, Oui' ' Ah, c'est bon' ' Oui, c'est bon, aha merci' 'Ahah, merci'

En dan tijdens het gesprek nog een aantal keer. Soms voor ons Nederlanders wel eens een beetje zo van: ' wanneer gaan we hier mee stoppen?' Maar we wennen er aan.

De beleefdheid in dit land, is ook wel iets waar ik in mijn onderzoek tegen aan loop. Want 'alles gaat goed, de school is goed, de leerkracht is goed, de klas is leuk, de lessen zijn leuk, je merkt dat de leerkrachten gedreven zijn' , etc. etc. In Nederland zou je veel sneller een kritisch antwoord horen, en men is niet bang om iets negatiefs te zeggen. Maar hier doe je dat gewoon niet. Ook al vind je het, je houdt de schijn voor dat het allemaal goed is..

Ik ben dus constant bezig met doorvragen en op elk dingetje wat men zegt, moet ik inhaken. Het lukt me al steeds beter. Ik raak er getraind in. Ik hoor aan de manier waarop een 'Oui' wordt gezegd, of het menens is. En als ik merk dat het niet helemaal klopt, komen ze na een aantal lastige vragen tot de ontdekking dat ze maar beter gewoon eerlijk kunnen zeggen wat ze vinden. Want bij elk antwoord komt anders een ' Pourquoi?' Ook moet ik erg goed duidelijk maken dat deze interviews niet door de leerkrachten worden gelezen en dat het alleen om mijn onderzoek gaat.. Want anders vinden ze het weer erg voor de leerkrachten.. of ze zijn bang...En ze willen ook weer niet dat de naam van de school wordt beschadigd..

Het is dus een enorme uitdaging om hiereen goed beeld te vormen van de scholen enrelevante informatie op te doen! Maar ik hou van uitdagingen, dus wat dat betreft..!

Vandaag is het mijn 4e zaterdag in Mongo.. Wat gaat de tijd snel! Heb helemaal niet het gevoel dat ik hier al zo lang ben..Het gaat ook gewoon erg goed met me!

Het is niet voor te stellen dat jullie Nederland nu met sneeuw zitten, terwijl het hier best wel warmpjes is. Morgen is het natuurlijk Sinterklaas en dat soort dingen...echt wel grappig om dat gewoon op zo'n afstand te bedenken, maar misschien toch ook wel een klein beetje jammer om het allemaal niet mee te maken. :-)

Goed weekend!

Reacties

Reacties

Pa en Ma

Lieve Annelies,
Ca va?
Oui!
Sterkte met je werk.
We zullen een chocoladeletter en de zak(-ken) pepernoten voor je bewaren.
liefs,

Willemijn

ça va très très bien! ça me fait plaisir! ça me fait rire aussi... et ça va s'écrit comme ça. Mais bon, c'est bon.

bisoux!

Daniëlle

Haa meis!!

Fijn dat het goed met je gaat!! En heel veel succes met je uitdagingen! Ben wel een beetje jaloers op je hoor, dat jij het zo lekker warm hebt! ;-) Het is hier bibberrrr koud! Maar wel super mooi met die sneeuw! :-)

Succes met alles!!

Liefs Daan

Reina

Hooooi. Ik lees steeds je berichten. Leuk, zo weet ik wat je allemaal doe. Maar foto's zou ook leuk zijn. O.a. van Mirjam??
Ik hou je in de gaten.
gr. uit het koude Nederland

Joanne

Hee anne :)

Ben best wel jaloers op je hoor, dat jij daar bent. Heerlijk die afrikaanse kindjes en die natuur... prachtig.
Veel succes met je relevante onderzoek, haha :-)

Kusje Joanne

Peter

Ha Annelies! Ça va? Ça va met je onderzoek? Ça va met het weer? Bien! Hier inderdaad (weer) sneeuw; brrr, je mist er niet veel mee. Hopelijk zijn de eerste sneeuwklokjes er al als je terug komt! Groetjes en succes daar in die grote zandbak.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!