anneliesisweg.reismee.nl

Kerst

Lieve mensen,

Bedankt voor de lieve berichtjes en mails! Ik sla ze allemaal op en ga ze thuis beantwoorden! Gelukkig konden we vandaag weer even op internet, dus kan ik nog snel een blog- bericht plaatsen.

De kerstdagen komen er aan. Vreemd, omdat te vieren in ander land! En toch ook heel leuk: want waarom is witte kerst bijvoorbeeld nou zo speciaal? Is kerst sneeuw, haardvuur, lekker eten en een boom in je kamer, die met de dag erger zijn haren verliest zodat er een gigantische bende ontstaat. Om niet te spreken over een poosje later, wanneer er allemaal verlepte bomen langs de kant van de straat staan ( of gewoon in de bosjes gemieterd worden) ‘ Boom, ik ben een boom.. ik heb niets te vertellen want ik staaa stil.'

Ik vind het wel eens goed voor me dat de kerstboodschap nu niet wordt afgeleid door nederlands/westerse sfeertjes er om heen. Geen dagenlange draaiorgel in de straat die ‘ kling-klokje-klingelingeling' speelt, of ‘Stille Nacht', dat is ook zo`n ontroerend en oorstrelend muzikaal gehoor eind de ochtend...

Laat ik niet te cynisch worden, want natuurlijk geniet ik ook altijd wel van al die dingen rondom kerst. Sfeertjes zijn leuk...alleen soms erg vervelend..want

Dat het kerstfeest gaat om de geboorte van Jezus, Gods Zoon, die nergens werd gewenst, geboren werd op een plaats waar een vrouw niet graag zou bevallen, de ouders bijna gelijk op de vlucht moesten, omdat ze van alle kanten door dood en haat bedreigd werden. Het Licht dat in de wereld kwam, was niet zo gewenst. Het is eigenlijk een geschiedenis met een rauwe kant er aan. Ontzettend dat het zover moest komen dat God Zijn Zoon moest sturen. Niet te vatten dat God, die alles gemaakt heeft, zoveel geduld en liefde heeft, dat Hij ons redding wil brengen.

In Mongo zijn de kerstvoorbereidingen ook op gang. Hier kopen mensen met kerst bijvoorbeeld allemaal een paar nieuwe kleren en schoenen. Dus iedereen showt zijn nieuwe kleren met kerst. Net zoals in Nederland is eten hier ook heel belangrijk. Er gaan gigantische bedragen voor de maaltijd, dat is onbegrijpelijk. Men versiert zich met henna en vlecht het haar opnieuw. ( daar ga ik aan mee doen...)

De kerk bereidt ook groots voor. De zondagschoolkinderen leren liederen, dansen en teksten. Best spannend voor ze! Mirjam en ik werken aan een dans met een aantal meisjes, dus we leven wel een beetje met ze mee! We hebben hoofddoekjes laten maken voor ze, zodat ze er een beetje hetzelfde uitzien. En zelf gaan we dienatuurlijk ook dragen.Volwassen mensen bereidden ook voor, er komt denk ik veel muziek voorbij. Dit weet ik, omdat de kerk naast ons huis staat en er veel muziek uit komt dezer dagen...tot ongenoegen toe...;)

Er komen veel bezoekers: belangrijke leiders en gasten. Moslims komen naar de kerk en vieren kerst mee..heel bijzonder

Ik ben benieuwd hoe ik kerst ga ervaren hier.

Jesaja 53: Daar sta ik telkens bij stil. De voorspelling van de Messias, het leven wat Hij zal lijden en wat door Zijn komst mogelijk wordt. Dit gedeelte maakt me klein, schaamtevol en dankbaar. Lees het, over and over again.

Gezegende Kerstdagen,

Annelies

Ineke

Lieve Annelies,
Gezegende kerstdagen toegewenst en dat Gods Woord kracht mag doen in je hart en leven, telkens meer en meer! Geniet van het goede! Fijn dat je de mogelijkheid hebt om een congres bij te wonen. Ik ben heel benieuwd naar je onderzoek, fijn dat zoveel mensen het belang van het onderzoek inzien! Ik mis je, we zullen je zeker morgenavond ook missen bij de family-meeting. Gelukkig is je MAAT er wel bij ;-). Nog een paar weekjes... Veel liefs en een dikke hug van ien

Willemijn

Jammer dat je deze Kerst niet met ons kunt vieren - Kerst is toch echt een familiefeest. Fijn dat je het met je Afrikaanse familie kunt vieren! En inderdaad, de boodschap van Kerst klinkt ook daar hetzelfde!

Joyeux Noël!
Bisoux,
Willemijn

Robert & Claertje & Marnix

Annelies! Natuurlijk is jouw Kerst wat warmer dan de onze (qua temperatuur dan...), maar we vinden het wel enorm jammer dat je niet in NL bent. Maar goed, nog een paar weekjes....
In elk geval wensen we je gezegende Kerstdagen en de nabijheid toe van onze God! Veel liefs, Robert & Claertje & Marnix!

For God so loved the world, that He gave His only begotten Son, that whoever believes in Him should not perish, but have everlasting life. Glory to Him!

Martin & Lydia

Lieve Annelies,

We hopen dat je daar in Tsjaad goede kerstdagen zal hebben. We denken veel aan je! Ook morgen als we met het gezin bij elkaar zijn zullen we veel aan je denken! We missen je. Maar vinden het superfijn dat je het zo goed naar je zin hebt!

Groetjes Martin en Lydia

oom Jan en tante Herma

Ha Annelies, we hebben genoten van je verhalen. Geven ons een indruk van een heel andere cultuur...

Ook van ons heel goede kerstdagen toegewenst in Tsjaad en voor 2011: goed nieuw jaar voor jou en je MAAT!! En nog goede dagen in Afrika.

Rindert en Bianca

Lieve Annelies,

Gezegende kerstdagen! Bijzonder om dat te vieren in een ander land. Mooi dat we overal dezelfde grote Koning die mens is geworden om ons te redden, mogen aanbidden!

Liefs,
Rindert en Bianca

marja vos

Lieve Annelies,

wat beschrijf je alles mooi!
Door je woorden worden wij er ook weer bij bepaald waar het om gaat met kerst.
Dat de Vredevorst jou en allen om je heen mag zegenen.
Veel liefs, Marja Utrecht

Jan-Willem, Mariëtte en de kids

Hoi Annelies,

Je bent nu al een aantal weken weg en je schrijft iedere keer weer ontroerende verhalen. De mooie kante van het verblijf daar en je omgeving en aan de andere kant ook de verdrietige dingen die je veel ziet in arme landen.

De kerst is inmiddels voorbij. We hopen dat je goede dagen gehad hebt. We wensen je ook een goede jaarwisseling toe. Dat zal ook heel bijzonder zijn in een ander land. Zo zullen er veel momenten zijn waarbij je denkt aan 'thuis'; je familie en vrienden.

Wij hebben in ieder geval bewondering voor je. Nog een hele goede tijd in Tjaad!!

Hartelijke groet van Jan -Willem, Mariette en de kinderen

Marlies

Ha nichte!
Leuk om je blog te volgen! In Tjaad ook een goede jaarwisseling en Gods zegen voor het nieuwe jaar!
Ik was op zoek naar een postadres, maar kon dat niet vinden. Als je graag een kaartje wil, even mailen naar marlieszandee@gmail.com
;-)
Liefs!

Willy, Dirk-Jan en Jefta

Heej lievert,

Wat een belevenissen daar allemaal zeg! Soms zou je wel willen of je God kon uitdelen aan ze! ze hebben het daar zo nodig!

We missen je wel erg hoor hier! Maar gelukkig nog een paar weekjes en dan ben je er weer:)
We zijn benieuwd naar de rest van je verhalen en nie't te vergeten de foto!!

Hou je taai! En straal de liefde van God uit in Zijn kracht

Liefs ons