anneliesisweg.reismee.nl

De eerste dagen in Mongo

Lieve mensen,
Bedankt voor al jullie reacties! Erg leuk om te zien dat zoveel mensen meeleven!

!Ik dacht, laat ik jullie geduld een cadeautje geven. Na dat lange wachten en smachten, krijgen jullie nu 2 berichten kort op elkaar. Maar uiteindelijk duurde dat toch even wat langer ;)
Dus het is nu uiteindelijk dinsdag 16 november. En dit bericht heb ik 13 november geschreven. Het gaat dus over donderdag tot zaterdag :)
Dag 3 ( donderdag) vertrok ik 's ochtends 8 uur naar Mongo. In de jeep, met z'n zessen. Wat is N'djamena nog groot! Allemaal platte huisjes, geasfalteerde wegen, zandwegen, ontzettend veel motors en mensen. Veel getoeter, want iedereen steekt zo maar over zonder te kijken. We reden over het Tsjaad-meer. Ooit was die enorm groot, en nu was ie ook weer aardig gevuld, doordat het hier vorige maand veel heeft geregend. Van N'djamena heb ik geen foto's kunnen maken, aangezien je fototoestel daar niet veilig is.
Om de stad heen is een geul gegraven waar water in staat. Dit hebben ze gedaan ter bescherming voor de vijand. 2 jaar geleden was hier namelijk oorlog met de rebellen. Je moet dus ook door de douane als je de stad uit gaat. Wat daarom wel erg vervelend is, is dat de mensen alleen maar door een paar uitgangen de stad uit kunnen ( vluchten). Ze zitten dus een beetje opgesloten.Want als het de douane niet bevalt, kun je er niet door.
In N'djamena zie je ontzettend veel militairen. Dat stelt niet zoveel voor, behalve dan dat ze een soldatenpak aanhebben en met een geweer kunnen zwaaien.Verder doen ze gewoon mee met het normale leven, maar zijn ze dus ook een beetje gevaarlijk.Toen we eenmaal N'djamena uitwaren kwamen we op een enorme lange rechte weg, die we wel zo'n vier uur volgden. Er stond een lekker briesje, dus ondanks dat de felle zon brandde was het lekker uit te houden. Als we een dorpje langsreden stonden er vaak kinderen juichend de auto na te kijken en uit te zwaaien. Ik natuurlijk heel hard terugzwaaien, dat vond ik leuk. Had ik nog wat te doen. Maar ook oudere mensen stonden vaak breed lachend langs de weg de auto na te kijken. Heerlijk die blijde mensen.
Het is grappig om je voor te stellen dat het in Nederland ook zo zou zijn..het zou namelijk niet werken want er rijden veel te veel auto's...
Na wat te eten in een dorpje ( wat een belangstelling krijg ik hier toch ;) ) vervolgden we onze reis...wat niet meer op de verharde weg was...maar op een zandweg... Wat vond ik dat cool! Honderd rijden met de jeep over een hobbelend terein met je raampje helemaal open en de stofwolken achter je aan! Geweldig! Ondertussen werd de omgeving steeds mooier en werd ik dus steeds enthousiaster. Want rondom Mongo zijn allemaal bergen, bestaand uit stukken rots.
In Mongo aangekomen stonden hier veel mensen mij op te wachten, samen met Mirjam! Poe, die kan al echt goed communiceren in het taaltje hier! Mijn spullen uitgepakt en lekker gaan eten.
Eten doen we uit 1 pan, met de rechterhand. Wij krijgen dan wel als vreemdelingen een lepel om mee te eten. Maar je mag dus absoluut niet met links eten, want daar veeg je je behoefte mee af. Ook moet je erg vaak je handen wassen, en als er eten valt - al is het op je schoot - dat eet je het niet meer op.
Elke ochtend krijgen we oliebollen met suiker als ontbijt! Dat is goed te doen! ' s Middags eten we vaak falafel en 's avonds warm eten. Ze eten hier bijna geen groenten, dus dat begin ik wel een beetje te missen.Douchen doe je met emmertjes water die je over je heen gooit, geschept uit een ton. Geweldig he? Ik vind het lekker en je bespaard gigantisch veel water.
Deze komende 2 weken krijg ik elke ochtend 3 uur tsjaads-franse les van Mami. Zij laat mij kennis maken met de Tjaadse cultuur, geschiedenis, religies en leert me wat meer frans. Dan heb ik dus veel meer aan mijn onderzoek waarbij ik veel interviews en gesprekken moet afnemen, waar ik dus wel echt wat aan wil hebben. In deze 2 weken zal ik ws alleen nog maar met de blindenschool te maken krijgen, die echt naast ons huis is. In de middag ga ik daar aan het werk met mijn onderzoek.Gisteren ben ik met Mirjam mee gegaan naar de blindenschool. We hebben toen muziek gemaakt met de blinde kinderen, wat ze prachtig vinden!
Ook hebben we de prachtige berg 50 meter hier vandaan beklommen met een aantal kids. Ik zal foto's om mijn blog zetten als ik beter internet heb.


Zo, ik vind dit verhaal wel weer genoeg voor vandaag.. wordt allemaal vervolgd!
Mirjam zit nu lekker te zingen en gitaar te spelen in de namiddagzon op onze kleine veranda, klinkt mooi; ik ga denk ik maar meedoen!
( ha, dr vliegt hier een schattig muisje voorbij...tja die zitten hier...maar ze doen ( nog) niets vervelends)

Annelies

Reacties

Reacties

jet de leur

prachtig Annelies, je enthousiasme straalt ervan af!
vertel ons meer!!

Josse

wauw, dat lijkt me ook geweldig, zo'n woestijnsafari! als je later nog eens teruggaat ga ik mee, hoor! veel succes met Tsjaad-frans leren! ik ben benieuwd naar je foto's!

knuffel, J

Eric

Ik wist niet dat muizen konden vliegen.... Of vleermuizen?

Leuk verhaal zussie!

Geniet er van, maar dat lukt wel zo te lezen. :)

tante Sannie

Wat een belevenissen Annelies, totaal anders dan hier.
Je geniet volop zo te lezen.
Fijn dat we op de hoogte kunnen blijven... dus als je tijd hebt...
Ik wens je een leerzame tijd toe hoor!
Liefs van Sannie

Willemijn

ben oui, apprends un peu de français tchadien, et raconte-moi les différences!!!

Bisous des Ëtats-Unis

Ineke

Ha An,
Heerlijk om weer wat van je te lezen. We volgen je verhalen 'op de voet'!
Liefs, ien

Fam. Baaijens

Hallo Annelies!
Dus het gaat prima met je! Fijn! Genoeg te beleven daar begrijpen we. Lijkt me indrukwekkend kennis te maken met de cultuur en natuur van Tsjaad. We horen van je moeder zo het een en ander. Ze gaf ons ook het adres van je Reislog zodat we even een kijkje konden nemen.
Ze had vandaag op school voor een heerlijke lunch gezorgd, je zou er van watertanden, want ik hoor dat je naar haar "minste" maaltijd verlangt :)
Goede tijd gewenst in Tsjaad! Zo te lezen geniet je ervan!
Groetjes van de familie Baaijens

adinda

Anne!
Wat fijn dat het zo goed gaat en je zo geniet!
heerlijk om te lzezn wat je allemaal meemaakt,
ik zie uit naar je volgende bericht!

liefs, adin

tante nellie

Dag Annelies,
Wat een belevenissen weer, het is echt een ander leven daar. Geweldig. Lekker douchen met een emmer water. Wat zul je het weer luxe vinden in Nederland, of blijf je dan de emmer gebruiken? wel voordelig. Dat je nu opeens muisjes zo schattig vindt kan ik niet begrijpen zo hebt je dat niet van je moeder geleerd.
Verder wens ik je alle goeds en succes met het leren van de franse taal. Groetjes.

Daniëlle

Meis!!

Eindelijk een reactie van mij!! Ik was de naam van je weblog kwijt, vandaar. Maar ik heb 'm gelukkig van je zusje gekregen..

Heerlijk om je verhalen te lezen!! Klinkt echt geweldig!!

Geniet maar lekker van alles!! :)

Liefs Daan

Nelleke

Hey Annelies,

Fijn dat alles goed met je gaat en dat geniet in Tsjaad! Het is daar wel heel anders dan hier. Mooi om zoiets mee te maken.
Ik wens je het allerbeste daar!

Liefs vanuit Canada :-),
Nelleke

helene

Hoihoi!

Goed en leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!
Misschien gaat er nog wel wat van je huur af, als je in Nederland ook zo blijft douchen =).
Geniet ervan hoor!
We lezen je verhalen en zijn benieuwd naar de foto's!

Liefs!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!